Najbliższe premiery 29.03

reż.: reżyser | rok | czas

PRZEDSZKOLANKA

Lisa ma szczęśliwą rodzinę, pracę, którą lubi i ładny dom na przedmieściach Nowego Jorku, ale tak naprawdę od zawsze chciała być artystką. Kiedy przypadkiem odkrywa geniusz poetycki swojego pięcioletniego ucznia, postanawia zrobić wszystko, aby nie został zmarnowany. Wiara, że chłopiec, w przeciwieństwie do niej, ma szansę zostać wybitnym twórcą, zamienia się w niebezpieczną obsesję.

Recenzent brytyjskiego „Guardiana” przyznał „Przedszkolance” pięć gwiazdek, pisząc, że „to prawdopodobnie jedyny film o poezji z pełnym napięcia zakończeniem prosto z rasowego thrillera”, a „Hollywood Reporter” zachwycił się pięknem drobnych, zaobserwowanych ukradkiem momentów, które składają się na historię wyjątkowej relacji między przedszkolanką a jej kilkuletnim uczniem. Jeannette Catsoulis z "The New York Times" docenia wybitną kreację Maggie Gyllenhaal – pełen suspensu, niejednoznaczny portret kobiety, która nie przestaje zaskakiwać.

„Przedszkolanka” to opowieść o kobiecie, która pomimo życiowej stabilizacji i rodzinnej rutyny jest wciąż pełna pasji, spragniona wrażeń i intelektualnych bodźców. To także poruszająca i wspaniale opowiedziana historia o o czułości, marzeniach i poszukiwaniu piękna w codzienności, przywołująca na myśl „Patersona” Jima Jarmuscha.   


KAPITAN 

Szeroko nagradzany dramat wojenny w reżyserii i według scenariusza Roberta Schwentke, hollywoodzkiego reżysera niemieckiego pochodzenia („RED”, „R.I.P.D. - Agenci z zaświatów”, „Zbuntowana”, „Wierna”, „Plan lotu”), który specjalnie na potrzeby swojego wymarzonego projektu powrócił w rodzime strony.

Film opowiada historię młodego niemieckiego żołnierza, który w ostatnich chwilach II wojny światowej rozpaczliwie walczy o przetrwanie. Ratunek przychodzi, kiedy bohater przypadkowo znajduje mundur nazistowskiego kapitana.

Podszywając się pod oficera, mężczyzna szybko przybiera potworną tożsamość oprawców, przed którymi wcześniej próbował uciec...

Jednym z atutów filmu jest montaż Michała Czarneckiego („Amok”, „Karbala”, „Czas honoru”), nominowanego za swą pracę do Niemieckich Nagród Filmowych.


2019 – Nagrody CinEuphoria – nagrody: najlepszy film, najlepszy aktor, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy montaż

2018 – Europejskie Nagrody Filmowe – nagroda za najlepszy dźwięk

2018 - Niemieckie Nagrody Filmowe – najlepszy dźwięk (nagroda), najlepszy film, aktor, montaż, muzyka (nominacje)

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Bari – najlepszy reżyser, najlepszy aktor

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San Sebastian – nagroda Jury za najlepsze zdjęcia

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wilnie – najlepszy film, nagroda FIPRESCI

2017 – Europejski Festiwal Filmowy Les Arcs European – Nagroda Młodego Jury, Nagroda Publiczności, Nagroda Prasy - wyróżnienie

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Groningen

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hongkongu

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Seattle

2018 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Odessie

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Istambule

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Montrealu

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Limie

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy na Dominikanie

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Ankarze

2018 –Żydowski Festiwal Filmowy z Zagrzebiu

Prasa o filmie:

Niezwykły film, który zdaje się w pełni rozumieć psychikę niemieckich żołnierzy czasu II wojny światowej i oferuje niezachwianą, ponadczasową prawdę.

Tina Hassannia, RogerEbert.com

Subtelny paradokument z rewelacyjnymi zdjęciami i dającymi do myślenia odniesieniami do współczesności. Historia to zawsze „my”.

Axel Timo Purr, Artechock

Jeden z niewielu filmów o nazistach, które zajmują się perspektywą sprawców.

Peter Gutting, Cinetastic

Robert Schwentke po trzynastu latach odwraca się od Hollywood i kręci... najlepszy film w karierze.

Antje Wessels, Filmkritik

Niepokojące czarno-białe zdjęcia Floriana Ballhausa zasługują na najwyższe uznanie.

Patrick Reinbott, Moviebreak


FREE SOLO 

Zwycięzca Gali Oscarowej 2019 w kategorii:

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny.

Zapierająca dech w piersiach przyroda i przerażający plan - wspinaczka na wysokość 2300 m po niemal pionowej skale, i to bez zabezpieczenia. Alex Honnold postanowił dokonać niemożliwego i spełnić życiowe marzenie - wspiąć się na majestatyczny El Capitan w parku narodowym Yosemite. Cel uda się osiągnąć, ale tylko wtedy, gdy wszystko pójdzie zgodnie z planem, a jak wiadomo, przy tego rodzaju wspinaczce możliwa jest nieskończona liczba scenariuszy, wystarczy obluzowany kamień, silniejszy powiew wiatru. "Free Solo" zachwyca i zdumiewa widokami, ale ukazuje też motywacje ekstremalnego wspinacza. Często niezrozumiałe dla postronnych, którzy nie wiedzą, po co ryzykować życie dla czegoś tak błahego jak sport wyczynowy, uprawiany w dużej mierze tylko dla samego siebie i ciągłego przekraczania własnych granic. Alex niczego nie tłumaczy, ale po prostu wspina się dalej, wyznaczając limity ludzkiej wytrzymałości
Film zdobył nagrodę BAFTA w kategorii Najlepszy Dokument

reż. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
prod. USA 2018
czas trwania: 100 min

Do pobrania