Kraina wielkiego nieba

reż.: reżyser | rok | czas

KRAINA WIELKIEGO NIEBA

reżyseria: Paul Dano | scenariusz: Paul Dano, Zoe Kazan

(na podstawie powieści „Wildlife” Richarda Forda)

zdjęcia: Diego García | muzyka: David Lang

obsada: Carey Mulligan, Jake Gyllenhaal, Ed Oxenbould, Bill Camp

gatunek: dramat, romans

czas trwania: 104 min. | produkcja: USA 2018

premiera: 7 grudnia 2018

Carey Mulligan i Jake Gyllenhaal w zachwycająco pięknym debiucie reżyserskim Paula Dano, na podstawie bestsellerowej powieści „Wildlife” autorstwa laureata Nagrody Pulitzera, Richarda Forda.

David Ehrlich z „Indiewire” stwierdził, że „ten film to czyste piękno”, a Owen Gleiberman obwieścił na łamach „Variety”, że „Paul Dano to urodzony filmowiec”. „Kraina wielkiego nieba” podbiła już najważniejsze światowe festiwale (Sundance, Cannes, Toronto, BFI London Film Festival i wiele innych), zbierając znakomite opinie. Paul Dano, który jako aktor zdobył uznanie za role w filmach „Aż poleje się krew” czy „Zniewolony. 12 Years a Slave”, po raz pierwszy staje za kamerą, aby przenieść na ekran swoją ukochaną powieść: „Wildlife” autorstwa laureata Nagrody Pulitzera, Richarda Forda. Scenariusz filmu Dano napisał razem ze swoją partnerką, aktorką i scenarzystką Zoe Kazan („I tak cię kocham”, „Słowo na M”). „Kraina wielkiego nieba” to aktorski popis mających już na koncie nominacje do Oscara Carey Mulligan („Była sobie dziewczyna”, „Drive”, „Wstyd”) i Jake’a Gyllenhaala („Tajemnica Brokeback Mountain”, „Zwierzęta nocy”, „Wolny strzelec”). 

Za znakomitym, zachwycającym wizualnie debiutem Paula Dano stoją producenci „The Florida Project” oraz „Drogi do szczęścia”, a za muzykę odpowiada nominowany do Oscara David Lang, autor ścieżki dźwiękowej do „Młodości” Paolo Sorrentino, znanego z pracy przy filmach „Wielkie piękno” i „Requiem dla snu”.  

Opis filmu

Jeanette (Carey Mulligan) i Jerry (Jake Gyllenhaal) są tylko z pozoru szczęśliwym małżeństwem. Właśnie przeprowadzili się do domu na przedmieściach, ale w nowym miejscu czekają na nich stare problemy. Jerry po raz kolejny woli uciec, niż zmierzyć się z trudnościami. Kiedy wyjeżdża na kilka miesięcy gasić niebezpieczne pożary lasów, Jeannette zostaje sama z dorastającym synem. Zagubiona kobieta wdaje się w romans, który jednak tylko na chwilę pozwala jej poczuć się dziewczyną, jaką była kiedyś – szaloną, atrakcyjną i pełną życia.


„WIZUALNA UCZTA”

„W debiucie Paula Dano jest coś z marzenia sennego: codzienne rzeczy i ludzie mają w sobie piękno nie z tego świata” – stwierdza Oliver Jones, krytyk z „The Observer”. Ten olśniewający kształt nadają „Krainie wielkiego nieba” zdjęcia wybitnego meksykańskiego operatora Diego Garcii, które przyniosły filmowi trzecią nominację do Independent Spirit Award. „Byłem naprawdę farciarzem, że na niego trafiłem” – mówi o Garcii reżyser. „Może nie mówi perfekcyjnie po angielsku, ale za to mówi językiem wizualnym, który jest mi niezwykle bliski” – śmieje się. Garcia zwrócił już na siebie uwagę jako operator znakomicie przyjętego w Cannes „Cmentarza wspaniałości” Apichatponga Weerasethakula i „Neonowego byka” Gabriela Mascaro.

Rezultat pracy Dano i Garcii to starannie zakomponowane, zapierające dech w piersiach, operujące naturalnym światłem ujęcia amerykańskiej Montany, ale też mistrzowskie kierowanie ruchem aktorów w kadrze. „Sposób, w jaki Paul opowiadał o tym, jak chce podejść do tego filmu podczas naszego pierwszego spotkania bardzo mnie zainspirował”– przyznaje Garcia. „To była mieszanka klasyki i nowoczesności z japońskimi, chińskimi i amerykańskimi wpływami. Od razu zrozumiałem, że Paul chce zrealizować ten film w możliwie najprostszy i najczystszy sposób, że naszym zadaniem jest odnaleźć i przełożyć uczucia i wewnętrzne konflikty trójki głównych bohaterów na formę. Uważam, że to piękne podejście do filmu: bezpośrednie, szczere i dyskretne”.



Głosy prasy

Carey Mulligan tworzy jedną z najlepszych, najbardziej szczerych i zniuansowanych kreacji w karierze. Aktorka dość konsekwentnie wybiera role kobiet, które odmawiają wzięcia na siebie wszystkiego, czym świat czy społeczeństwo chce je obarczyć. Włącznie z poczuciem winy. Jej "samolubna", a tak naprawdę po prostu prawdziwa Jeanette jest sercem filmu.

Maja Staniszewska, WO Extra

Carey Mulligan w roli Jeanette jest fenomenalna, ten film należy do niej.

Iga Nyc, PANI

Pięknie, spokojnie prowadzona akcja, przeszyta emocjami kłującymi jak maleńskie igły. Nie da się oderwać wzroku.

Anna Zaleska, Harper’s Bazaar

Mocny i przejmujący… Paul Dano to urodzony filmowiec!

Owen Gleiberman, Variety

Boski! (...) Nie oderwiecie wzroku od Carey Mulligan w tym oszałamiająco pięknym debiucie reżyserskim Paula Dano.

David Ehrlich, Indiewire

Znakomity film i wielka chwila dla Carey Mulligan!

David Edelstein, New York Magazine

Spełniony artystycznie, poruszający film.

Brian Tallerico, RogerEbert.com

Jake Gyllenhaal i Carey Mulligan są fenomenalni.

Chris Nashawaty, Entertainment

Absolutnie imponujący!

Andrew Lapin, NPR

Gwiazda Carey Mulligan jeszcze nigdy nie świeciła tak jasno!

Matt Oakes, Silver Screen Riot

Ten film to prawdziwy klejnot.

Star Tribune

Paleta kolorów, scenografia w stylu retro i muzyka Davida Langa, sprawiają, że ten film ma w sobie równie dużo z filmów Todda Haynesa, co z malarstwa Edwarda Hoppera.



Do pobrania